5 tips voor een goede voice-over tekst
Als voice-over spreek ik regelmatig voice-over teksten in. Deze teksten worden gebruikt in commercials, bedrijfsfilms en/of animaties (ook wel corporate video of explainimation).
Mocht jij op zoek zijn naar een goede voice-over dan volgen hierbij 5 tips zodat jouw voice-over tekst helder en duidelijk overkomt bij toekomstige klanten.
1) Korte zinnen in spreektaal
Belangrijk om te weten is dat een voice-over tekst geen geschreven tekst is, maar een gesproken tekst. Om de tekst zo goed mogelijk te laten overkomen is het belangrijk om korte zinnen te gebruiken. Hierdoor verlies je niet snel de aandacht van een potentiële klant die bijvoorbeeld jouw bedrijfsfilm bekijkt.
Zorg ook dat elke zin lekker loopt. Dat kan je makkelijk doen door de voice-over tekst in spreektaal op te schrijven.
2) Vergeet de échte boodschap niet
Het is fantastisch dat jouw bedrijf al 300.000 klanten heeft gehad in 25 verschillende landen verspreid over 30 provincies en dat het bedrijf naast grijze afvalbakken nu ook groene, gele en paarse afvalbakken produceert. Maar dit soort informatie blijft zelden hangen bij potentiële klanten.
Vertel liever in jouw voice-over tekst hoeveel het product kost voor een klant en wat het een klant zou opleveren als hij of zij jouw product koopt.
3) Bouw het verhaal goed op
Dit lijkt een open deur maar het is belangrijk om jouw voice-over tekst goed op te bouwen. Verplaats je in de persoon die jouw boodschap te horen krijgt.
Verkoop je bijvoorbeeld wasmachines dan zou je meteen kunnen vertellen: ‘’koop nu deze wasmachine voor slechts deze prijs’’. De kans is groot dat de luisteraar van de voice-over al een goede wasmachine heeft en niet geïnteresseerd is.
Je kan het verhaal beter opbouwen door bijvoorbeeld te vertellen: ‘’herken jij het… dat je een T-shirt vergeten bent in de wasmachine te doen terwijl je ‘m net hebt aangezet? Onze wasmachines bevatten een speciale knop waardoor het mogelijk is om was toe te voegen als de wasmachine al draait.’’
De kans is dan groter dat een klant geïnteresseerd raakt en dat wil je bereiken met je boodschap.
4) Houd rekening met de tijd
Deze tip klinkt simpel, maar is erg belangrijk. Heb je een animatievideo gemaakt van 1,5 minuut dan moet je ook een voice-over tekst schrijven van 1,5 minuut (of minder). Het heeft geen zin om een verhaal te schrijven van 3 minuten omdat dat simpelweg niet past onder de animatievideo.
Lees daarom de tekst goed door zodra de tekst is geschreven en schrap eventueel overbodige of dubbele informatie.
5) Lees de tekst hardop voor
Heb je jouw voice-over tekst klaar en wil je hem laten inspreken door een professionele voice-over? Lees dan de tekst nog één keer hardop voor.
Door de tekst voor te lezen ontdek je of de zinnen goed lopen. Als je er woorden aan toevoegt tijdens het voorlezen is het verstandig om deze woorden ook toe te voegen aan de voice-over tekst.
VOORBEELD VAN EEN ANIMATIE VOICE-OVER
Hieronder zie je een animatievideo die ik heb ingesproken. Mocht je mij willen boeken als voice-over dan kan dat door onder de video te klikken. Ik neem z.s.m. contact met je op.